Konzumácia rýb a športový výkon

Je obecne známe, že ryby sú pre naše zdravie veľmi prospešné, čo je ale na nich také prínosné ?

VÝKON – pravidelnou konzumáciou rýb sa zvyšuje príjem nenasýtených mastných kyselín a to zlepšuje zloženie svalov a následne aj ich výkon. Kombináciou nenasýtených mastných kyselín a tréningu zlepšuje silu a celkovú funkčnú kapacitu svalov. Na športový výkon pozitívne pôsobia tiež DHA a EPA, ktoré podporujú správnu cirkuláciu, zabezpečujú správne fungovanie srdca, ciev, mozgu a buniek. Takisto sa zlepšuje prenos singnálov, umožňuje komuniukáciu buniek v nervovej sústave, mozgu a miechy. Tak ako môže byť podporený výkon fyzický, tak aj PSYCHICKÝ! S príjmom OMEGA3 sa zlepšuje pamäť, koncentrácia a schopnosť učiť sa. Stabilizuje emocionálnu rovnováhu a ovpyvňuje hyperaktivitu, či poruchy správania. Podporu mozgovej činnosti a funkčnosti nervového systému ocení nie len športovec, ale aj bežne pracujúci človek.

REGENERÁCIA – vplyvom intenzívneho tréningu dochádza k poškodeniu svalovej štruktúry, vznikajú tzv.mikrotraumy, zápalové procesy, k dehydratácii, vznikajú voľné radikály a hromadí sa kyselina mliečna. Dochádza k strate bielych krviniek,k zdureniu svalov a ku katabolickým procesom. OMEGA3 mastné kyseliny obsiahnuté v rybiom mäse brzdia tvrorbu niektorých mediátorov zápalových procesoch a odďalujú nástup oneskorenej svalovej bolestivosti (svalovica). Procesy regenerácie sú pozitívne ovplyvnené aj prostredníctvom zvýšenej syntézy proteínov vo svaloch, počas anabolických procesov.

OBSAH MINERÁLNYCH LÁTOK – minerály sú pre športovca ako aj pre bežnú populáciu veľmi dôležité. Počas športovej aktivity ich telo prirodzene stráca a tým pádom ich musíme organizmu vrátiť. Ryby obsahujú bohaté spektrum minerálov. ZINOK je dôležitou súčasťou viac ako 300 enzýmov, pričom niektoré z nich priamo ovplyvňujú rast a regeneráciu tkaniva. Reguluje imunitný a reprodukčný systém a rovnako má aj regulačnú funkciu pri syntéze a vylučovaní hormónov a ich vzájomnej interakcii. VÁPNIK ovplyvňuje nervovo-svalovú dráždivosť, podieľa sa na svalovej kontrakcii a udržuije selektívnu priepustnosť bunkových membrán. FOSFOR – je nevyhnutný pre svalovú kontrakciu, prenos energie a nervovú aktivitu, ovplyvňuje skladovanie a transfér ATP (adenozíntrifosfát), ďalej je štrukturálnou súčasťou všetkých buniek. Okrem toho má fosfor významnú rolu v metabolizme všetkých makroživín. Jeho stráviteľnosť je priamo ovplyvnená prítomnosťou vápniku. DRASLÍK je dôležitý pre správnu činnosť nervového systému, srdca a svalov. Podieľa sa na udržiavaní acidobázickej rovnováhy a prispieva k poklesu krvného tlaku. Rovnako sa podieľa na metabolizme sacharidov a bielkovín. Ďalej obsahuje jód, horčík a železo.

IMUNITA – Náročné tréningy, súťaže a celkové vypätie prináša zvýšený oxidatívny stres. To vedie k potlačeniu imunity a znižuje odoslnosť organizmu voči infekciám. Pravidelnou konzumáciou rýb dochádza k zmnoženiu lymfocytov (biele krvinky), čo sa priaznivo odráža na zvýšenej odolnosti organizmu a tým je naša imunita silnejšia.

FYZIOLOGICKÉ PARAMETRE – pravidelná konzumácia rýb vo všeobecnosti znižuje srdcovú frekvenciu v pokoji, ale aj počas výkonu. Celkovo sa zlepšuje výkon srdca a znižuje sa cievny odpor, čo sa odráža na lepšom zásobovaní tkanív a tým v zlepšení výkonu svalov.

ČERVENÉ KRVINKY – zvyšuje sa obsah nenásytných mastných kyselín aj vo fosfolipidoch tvoriacich membrány buniek. Membrány sú ľahšie tvarovateľné a červené krvinky lepšie deformovateľné. To umožňuje ľahšie pretláčanie sa cievnymi kapilárami vo svaloch, vďaka čomu dochádza k rýchlejšiemu a dokonalejšiemu zásobovaniu tkanív kyslíkom.